彼女は最初、家族から「孝行娘」として搾取され、次いで社会から民間売春婦として、そして最後には国家から従軍売春婦として搾取された。 生き残った「慰安婦」として戦後日本社会が彼女にもたらしたものは、貧困と社会的屈辱との果てしない、耐え難い闘いであり、それは彼女に絶えずトラウマを植え付けた。


比叢林更悲慘的生活:日本「慰安婦」的故事

ジャングルよりひどい生活:日本の「慰安婦」の物語


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1468-0424.12583
3Kazuko Hirota, Shōgen Kiroku Jūgun Ianfu/Kangofu: Senjō ni Ikita Onna no Dōkoku (Tokyo: Shin Jinbutsu Ōraisha, 2009), p. 47. This book was originally published in 1975.
廣田和子
証言記録 従軍慰安婦・看護婦 戦場に生きた女の慟哭
彼女は最初、家族から「孝行娘」として搾取され、次いで社会から民間売春婦として、そして最後には国家から従軍売春婦として搾取された。 生き残った「慰安婦」として戦後日本社会が彼女にもたらしたものは、貧困と社会的屈辱との果てしない、耐え難い闘いであり、それは彼女に絶えずトラウマを植え付けた。

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1972年4月26日、東京近郊の千葉県にある自宅アパートで、47歳の日本人女性が死亡しているのが発見された。 死因は一酸化炭素による窒息死。 彼女の遺品は870円(当時のレートで2.80米ドル)と2通の遺書だけだった。 貧しい家庭の借金を芸者小屋の主人に返すため、この民間売春婦は1941年から1943年の2年間、トラック島の日本海軍「慰安所」で従軍売春婦として働いた。 こうして彼女は、アジア・太平洋戦争中(1931-45年)の日本軍性奴隷制度の犠牲者、婉曲に「慰安婦」と呼ばれた一人となった。

菊丸は、トラック島で一日に一人の将校に割り当てられた33人の「エリート」女性の一人だった。 実際、彼女は「慰安所」にいた期間中、数人の将校にしかあてがわれなかった。 菊丸の「エリート」「慰安婦」としての経験に対する肯定的な記憶は、1970年と1971年の女性ジャーナリスト広田和子とのインタビューの中で、「私はトラック島で人生で最高の時を過ごした」と表現されている3。しかし、何がこの「エリート」「慰安婦」を悲惨な死に至らしめたのだろうか。 広田は菊丸の死後、その生い立ちをまとめた本を出版した。 2016年、私は菊丸の証言について広田と個人面談した。 広田は、菊丸にとっての本当の地獄は戦後の生活だと強調した。 廣田の発見は、キャロライン・ノーマの「戦時慰安所に女性を導いた経路が、操りであれ、拉致であれ、民間の売春宿からの人身売買であれ、国籍に関係なく、彼女たちの健康、福祉、ライフコースの結果は、気が滅入るほど同じであった」という分析を支持するものである4。

沈黙を破ることで、誠実さと尊厳を持った人間として公に認められようとした菊丸の最後の努力は、非人道的な家父長制社会によって拒絶され、「国民的被害者」という外部に押し付けられた外套に隠された。 彼女は最初、家族から「孝行娘」として搾取され、次いで社会から民間売春婦として、そして最後には国家から従軍売春婦として搾取された。 生き残った「慰安婦」として戦後日本社会が彼女にもたらしたものは、貧困と社会的屈辱との果てしない、耐え難い闘いであり、それは彼女に絶えずトラウマを植え付けた。 生と死の間で揺れ動くトラウマの性質は、非人道的な社会とつながろうとする菊丸の声と沈黙に象徴される。 彼女は1972年4月29日、天皇陛下の誕生日に火葬された。

On 26 April 1972, a forty-seven-year-old Japanese woman was found dead in her small apartment in Chiba prefecture, near Tokyo. Her death was attributed to self-induced carbon monoxide asphyxiation. She left behind only 870 yen, USD 2.80 at that time, and two suicide notes. Her birth name was Yamauchi Keiko (1924−72), but she was widely known by her geisha name, Kikumaru.1 In order to pay her poor family's debts back to her geisha house owner, this previous civilian prostitute spent two years between 1941 and 1943 working as a military prostitute at a Japanese naval ‘comfort station’ in Truk Island. She thus became one of the euphemistically called, ‘comfort woman’, the victims of the Japanese military sexual slavery system during the Asia-Pacific War (1931–45).

Kikumaru was among thirty-three ‘elite’ women on Truk Island who were allocated to a single officer per day. In fact, she was reserved for only a few officers during her entire time at the ‘comfort station’. Other women at the base were forced to serve numerous enlisted soldiers per day.2 Kikumaru's positive memory of her experience as an ‘elite’ ‘comfort woman’ was expressed in her interviews with the female journalist Hirota Kazuko in 1970 and 1971: ‘I had the best time of my life in Truk Island’.3 Yet, what led this ‘elite’ ‘comfort woman’ to her tragic death in misery? Hirota published a book about Kikumaru's life history after her death. In 2016, I had a personal interview with Hirota about Kikumaru's testimony. Hirota emphasised that the real hell for Kikumaru was her post-war life. Hirota's finding lends support to Caroline Norma's analysis in her work: ‘Regardless of the pathway that led women into the wartime comfort stations ― whether it was manipulation, abduction, or trafficking out of civilian brothels – their health, welfare and life-course outcomes, irrespective of nationality, were depressingly the same’.4

Kikumaru's final effort to be publicly recognised as a human being with integrity and dignity through her breaking of the silence was rejected by an inhumane patriarchal society, hiding behind an externally imposed cloak of ‘national victimhood’. She was initially exploited as a ‘filial’ daughter by her family, then as a civilian prostitute by her society and, finally, as a military prostitute by the state. What post-war Japanese society brought her as a surviving ‘comfort woman’ was an endless and excruciating struggle against poverty and social humiliation, which continuously traumatised her. Kikumaru's narrative of trauma tells two stories: ‘the story of the unbearable nature of an event; and the story of the unbearable nature of its survival’.5 The oscillating nature of trauma between life and death is signified by Kikumaru's voice and silence in the struggle to connect with the inhumane society, which permanently silenced her voice. She was cremated on 29 April 1972, on Emperor Hirohito's birthday.

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